Steeds meer organisaties willen een positieve impact maken op de wereld. Maar hoe meet je impact en hoe maak je die inzichtelijk? Impact meten is ontzettend belangrijk (en zelfs essentieel) als je je impact wil blijven vergroten. Als je niet weet hoe, geen zorgen! Wij helpen je verder. Lees snel hieronder hoe.
Denk groot, begin klein
Allereerst is het belangrijk om te weten wat impact precies is. Het is een woord dat we vaak horen, maar wat betekent het nou eigenlijk? Impact is een verandering die je teweegbrengt, groot of klein. Het kan iets tastbaars zijn, zoals het creëren van minder afval door een herbruikbare beker, of iets onzichtbaars, zoals het inspireren van iemand om duurzamer te leven. Impact draait om effect. Het mooie is: iedereen kan impact maken. Het zit in die kleine keuzes die, als we ze samen maken, een wereld van verschil kunnen maken. Dus nee, je hoeft de wereld niet in één dag te redden, maar met elk stapje dat je zet, kom je dichterbij.
Hoe weet je of je verschil maakt? Zo meet je het.
Impact meten klinkt misschien als iets voor wetenschappers of grote bedrijven, maar zelf is dit ook goed te doen, zeker met een beetje structuur. Tools zoals de Theory of Change kunnen je hierbij helpen. De Theory of Change is een handige methode die je helpt om je impact te plannen én te meten. Het geeft de relatie weer tussen jou activiteiten en de impact die je maakt. Door deze effecten uit te tekenen maak je jouw aanpak expliciet en overzichtelijk. Zo zie je niet alleen wat je bereikt, maar ook hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
De Theory of Change in 5 stappen
Klinkt leuk die theorie, maar hoe werkt het precies? We leggen deze tool stap voor stap aan je uit:
- Het begint bij de visie: wat is je einddoel? Hoe ziet de wereld eruit als je 100% succesvol bent, en jij in principe niet meer nodig bent? Denk bijvoorbeeld aan: een toekomst in vrede voor alle oorlogskinderen of een wereld waar geen plasticsoup meer aanwezig is. Formuleer de visie van je impact project door op te schrijven voor wie,wat,wanneer en waar je onderneming bedoeld is.
- Nadat je je visie hebt geformuleerd kijk je naar de effecten. Dit zijn de veranderingen die voortkomen uit de activiteiten uit je organisatie of de activiteiten die er moeten gebeuren om jouw visie te realiseren. Je kunt dit onderverdelen in het korte termijn effect, middellange termijn effect en lange termijn effect. Bijvoorbeeld: mensen kennen de gevolgen van plastic voor mens en natuur (korte termijn), mensen beschouwen het gebruik van eenmalig plastic als abnormaal en onacceptabel (middellange termijn), mensen gebruiken duurzame alternatieven gebruiken voor plastic flesjes (lange termijn). Korte termijn-effecten hebben vaak te maken met kennisoverdracht, middellange termijn effecten met bewustzijn en lange termijn effecten met gedragsverandering.
- In stap 3 kijken we naar de output: het directe resultaat voorkomend uit een activiteit. De output is gemakkelijk te meten en direct toe te schrijven aan de georganiseerde activiteiten zoals het aantal gerecyclede plastic flessen of geplante bomen.
- Stap 4 draait om het beschrijven van de activiteiten. De activiteiten zijn de acties, taken en zaken die ondernomen worden om het resultaat en de effecten te bereiken. Stel dat je een project hebt om het gebruik van eenmalig plastic terug te dringen in een specifieke stad. Dan kunnen enkele concrete activiteiten bijvoorbeeld zijn het organiseren van workshops over duurzame alternatieven voor plastic verpakkingen, het opzetten van een bewustwordingscampagne via social media en lokale evenementen of de ontwikkeling van een recyclebare beker (zoals onze toffe Nijmeegse ondernemer BEO-Lifestyle!).
- Als laatste leggen we de input vast. Dit zijn alle investeringen die je in je onderneming stopt om je activiteiten goed te kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan marketing, fondsenwerving, mankracht, geld, etc.
Zo’n schema kun je visueel maken met pijlen en blokken om de samenhang tussen je acties en doelen te zien. Wil je het zelf proberen? Download hier de IMPACT024 Theory of Change of kijk op platforms als Impactwijzer, Cubiss en Impact Pad voor handige templates.
Meer lezen over dit soort onderwerpen? Kijk verder in onze kennisbank.
Geschreven door: Anke Hendriks, Januari 2025